..en draaien we de punt achteruit, dan bemerk ik dat er sinds 5 april nauwelijks afname is geweest van stroom uit het net. Wel veel teruglevering, maar die laat ik even buiten beschouwing. Het afnamedeel van de elektriciteitsmeter staat dus gewoon stil. Niet helemaal, want de software detecteert begin van afname om de thuisbatterij in stelling te brengen.
Het plaatje hiernaast komt uit de Conny, een energie registratiesysteem. Ik zie kleine ripples in de consumptiegrafiek (rood) die onmiddellijk worden gevolgd door batterijactiviteit (blauw). De resultante is nul (groen, geen afname). Het grote, groene negatieve blok, rechts in de grafiek is teruglevering (die netto begint rond 10:00 uur). Dit is een verse grafiek, alles loopt dus op rolletjes.
Maar goed: sinds 5 april is de netto-afname van stroom van het net, over de hele 24-uursperiode van elke dag, gelijk aan nul. Nu laat ik de punt van de denkbeeldige passer 180 graden draaien en dan kom ik uit op iets van 15 september dat er weer netto-afname van het net begint op te komen. Conclusie: een thuisbatterij houdt alle stroomconsumptie in het huishouden 5 maanden onder de pet! Daarmee maakt een thuisbatterij waar waarvoor hij in huis is gehaald.